The one in the chair: the director
Elke film bezit een DNA, opgebouwd uit de producer, regisseur, schrijver, cameraman,…Zonder hen zou er helemaal geen sprake zijn van James Bond, Star Wars en eindig veel andere voorbeelden.
Van achter onze schermen thuis of in de cinema, zien we als kijker altijd alles wat vóór de camera gebeurt: acteurs, actie, liefde, comedy. Kijk eens vanuit een ander perspectief. Wat of wie zit er nu eigenlijk achter de camera?
Vandaag gaat het over ‘the one in the chair’: de regisseur. Wat doet een regisseur? Welke ervaring kan Quentin Tarantino ons meegeven? Aan wat kan je je verwachten als regisseur? Hoeveel verdient het? Wat houdt de functie nu eigenlijk precies in? Is de regisseur hetzelfde als de producer?
En is het je ook al opgevallen dat de meeste films door mannen worden geregisseerd? Wat is daarmee?
Allemaal vragen waarop we samen dieper op ingaan.
Film DNA: wat doet een regisseur?
Jij, ik, Johnny Depp…We weten allemaal dat het maar cinema is, dat het maar een rolletje is die opgeleide acteurs spelen. Toch heeft het de kracht om onze emoties te manipuleren.
Wanneer een film ons boeit, dan zuigt het ons als het ware mee in het verhaal naar een alterrealiteit. We zitten er middenin, voelen wat het hoofdpersonage voelt en beleven het alsof het ons zelf overkomt. Het raakt alle hoeken van onze zintuigen. Je hoort het, ruikt het, ziet het, proeft het, voelt het. En toch zitten we gewoon maar in onze zetel naar een scherm te staren. Welke rol speel je daar nu in als regisseur?

The creative mind
Vandaag richt we ons op de artistiek leider van uitvoerende kunsten: de regisseur. Dit is de creatieve geest die beslist over hoe elke crewmember het voorgeschreven verhaal in beeld moet gaan brengen. Ben je graag creatief bezig of wil je altijd alles wat je creëert speciaal en uniek maken?
Dan is dat al een goed teken! Een creatieve geest is een must. Wij, filmfanaten, begrijpen dat geen enkele film hetzelfde mag zijn. Anders zou het héél snel saai komen…don’t you think? Die creativiteit zien we ook terug bij Tarantino, maar daarover straks meer!
Als regisseur ben je een deel van een groter iets. Elke film of serie komt tot stand door de magische combinatie van scenarioschrijvers, camera- en geluidsmannen, producenten en editors. Met deze crew ga je aan de slag. Dus ben je een echte teamworker? Dan zit je al op de goede weg richting Quentin Tarantino 😉
Deze job is geen functie die aan perfect voorgeschreven regels voldoet. Hiermee wil ik zeggen dat er de keuze is tussen meerdere vakgebieden waarbinnen een regisseur werkzaam kan zijn. Zo is er de filmregisseur, operaregisseur, radioregisseur of televisieregisseur, die elk over hun specifieke takenpakket beschikt. Mijn focus ligt hier op de filmregisseur, om binnen thema te blijven.
Wat doet de regisseur met zijn grote verantwoordelijkheid
Naast teamwork beschikt de regisseur over een grote verantwoordelijkheid.
De filmregisseur heeft meestal een grote crew die voor hem/haar werkt. Ik noem de regisseur
‘The puppet master of the set’. Toch heeft hij/zij niet alles in de hand. Denk maar aan de niet-te-vergeten financiering van de hele productie. De producer staat in voor de audiovisuele producties door o.a. te zorgen voor de nodige faciliteiten, mensen en materialen binnen het afgesproken budget en de afgesproken timing.
No money management, no movie.
Daarnaast organiseert de casting director in opdracht van de regisseur de auditiedagen. De casting director krijgt duidelijke instructies over het pakket waaraan een acteur moet voldoen voor een goed omschreven rol.
In elk proces binnen het ‘film maken’ heeft de regisseur de eindverantwoordelijkheid. Spanning nadert bij elk nieuw project. Je hebt die spanning nodig om dit te willen doen. Het maakt je scherp en gefocust.
Als de financiering rond is, de crew is samengesteld, dan kan de productie beginnen. Je bent artistiek eindverantwoordelijke, dus in theorie is jouw taakomschrijving simpel: toezien op elk aspect van de productie.
Praktijk is een ander gegeven…Je bent met het doorlopen van het script met de cameraman bezig, terwijl je 5 minuten later, bij wijze van spreken, ook locaties met de productieleider gaan zoeken. Je bent ook ter plaatse bij de repetities van de acteurs. Na de opnames gebeurt de montage. Je gaat samenzitten met de editor die de vele scenes gaat omzetten in een filmisch geheel. Zoals je ziet ben je al regisseur a big deal!

Where to begin each story?
Voor je begint aan het grote avontuur…first things first, waar begin je elk verhaal?
Research.
Elke film begint bij het speurwerk. Door onderzoek te doen, kom je te weten of je idee mogelijk is om in praktijk uit te voeren. Je bezoekt locaties, leest boeken. Je verdiept je in elke vorm van informatie.
De vliegtuigscene in Mission Impossible: Rogue Nation is een perfect voorbeeld. In de scene hangt Ethan Hunt, zoals we hem kennen, aan een opstijgend vliegtuig tijdens een van zijn missies. Je zou denken: zo’n stunt in fake. Think again. Met de nodige bescherming voerde de bekende acteur Tom Cruise deze stunt kalmweg 8 keer uit. True story.
Dit was uiteraard een ongelooflijk idee. Niet onmogelijk zoals Tom Cruise bewees, dankzij de onderzoeksactiviteiten van de regisseur. Zo zie je dat een persoon, een klein idee tot een grote prestatie kan promoveren.
Verder moet je, vanaf het begin tot het einde, rekening houden met het verhaal dat je wil vertellen. Past deze kostuums bij de periode waarin het zich afspeelt? Roepen de locaties het juiste gevoel op bij het verhaal? Hou het verhaal voortdurend in het achterhoofd. Je moet de film eigenlijk alvorens in je hoofd “gezien” hebben. Daarin is onze gekende regisseur Quentin Tarantino een krak in. Ben jij een fan van zijn werk? Ik alleszins wel! Daarom neem ik jullie mee in zijn ervaring.

Experience of the Tarantino director chair
How to direct & write movies according to Tarantino
Theorie is ook maar theorie. De carrière en liefde voor film van een van de grote filmregisseurs klinkt iets aantrekkelijker, niet? Maak kennis met Quentin Tarantino.
*Ben je niet gekend met zijn werk? If you’re interested, bekijk dan de top 5 Quentin Tarantino Movie trailers*
Tarantino beschikt over een gave. Hij ziet de film al in zijn gedachten voordat hij de film maakt. Eigenlijk heeft hij al de film gezien alvorens hij bestaat. Hij is iets aan het schrijven die in een bepaalde richting zou moeten uitgaan, maar plots neemt zijn inspiratie het over en het gaat een andere richting uit.
Dat ervaart onze filmregisseur als een hele opwinding. Een regisseur heeft een creatieve geest en moet zijn creatieve instincten dan ook zijn gang laten gaan. Zo krijg je soms de betere en beste ideeën.
Hij wordt niet zomaar de meest invloedrijke regisseur van hun generatie door filmregisseur Peter Bogdanovich. Ook de ‘Oscars’ zijn geen onbekend terrein meer voor deze talentvolle filmfreak.
Sommige jongens houden van sport, andere van auto’s. Deze man hield altijd al van films.
Waar begon het allemaal voor deze ‘legend’?
Zijn liefde voor film was al duidelijk Quentin werkte in de videotheek ‘Videoarchieves’ in Manhattan Beach, Californië. Deze winkel was zijn enige bron van artistieke expressie. Hij had weinig geld, maar ging toch voor zijn droom. Hij begon aan de figuurlijke reis van zijn kortfilm. Eerst werkte hij in de videotheek en gebruikte vervolgens zijn geld om in het weekend aan zijn kortfilm te werken.
Eerst en vooral realiseerde hij dat hij talent had in acteren. Beetje bij beetje begon Tarantino steeds meer aan de scènes toe te voegen. Op die manier leerde hij dialogen schrijven.
Inderdaad, naast de filmregisseur die hij nu is, ontdekte hij in zijn beginnersjaren ook zijn schrijftalent.
Het is zeker niet abnormaal dat een regisseur ook het verhaal zelf heeft gecreëerd.
Daarbij kan volgende tip van Tarantino een interessante wending geven:
Gebruik persoonlijke ervaring
Als Quentin iets ergs en persoonlijk had meegemaakt in zijn leven, dan moest hij die ervaring meenemen op het podium. Hij ervaart dit ook als schrijver. Zijn pijn moet zijn weg vinden in het verhaal. Zijn film “Kill bill” bijvoorbeeld was zeer persoonlijk. Wat hem typeert is dat hij zijn verhaal meeneemt en gebruikt, maar het in een gekke wereld plaatst. Hij wordt niet voor niets een exponent van de filmstijl ‘nouvelle violence’ genoemd, dankzij zijn expliciete geweldscenes. Het is alsof schieten en doden een alledaagse routine is.
“Een filmografie is niet iets dat je kunt missen. Je hebt een visie. Je hebt een stem. En elke nieuwe film is een nieuw gesprek.”
– Quentin Tarantino
Waar zijn al die vrouwen?
Is het je ook al opgevallen dat de meeste films door mannen worden geregisseerd?
Waar zijn al die vrouwen? Een terechte vraag. WANDA Collective laat zich horen.
WANDA is een onafhankelijke actiegroep regisseuses en streeft naar een inclusief filmlandschap.
Ze gaat de strijd aan met de institutionele ongelijkheid die binnen de Vlaamse en Brusselse audiovisuele sector heerst. Deze regisseuses ambiëren naar een gendergelijk filmlandschap, waarin alle stemmen, genres en verhalen als volwaardig behandeld worden.
Show me the money
Safe the best for last.
Hoeveel verdient een regisseur?
Een heel interessante vraag natuurlijk, met een nog meer interessant antwoord.
Zoals elk loon hangt dit af van veel factoren. Om een indicatie te geven maak ik de onderscheiding tussen een zelfstandige en één in loondienst en baseer ik op de cijfers van Mijnzzp.nl.
- Regisseur als zelfstandige:
ongeveer € 80 per uur ex. BTW
- Regisseur in loondienst:
Voor een regisseur zonder ervaring is het startloon ongeveer € 4000 bruto per maand.
Het gemiddelde loon slaat op ongeveer € 5000 bruto per maand.
Een salaris met meer dan 10 jaar ervaring krijgt ongeveer € 6000 bruto per maand.
Zoals je kan zien draag je als regisseur een grote verantwoordelijk met je mee. Ben je een teamworker en geboren leider met een creatieve geest? Dan word jij misschien wel de nieuwe Quentin Tarantino! Getriggerd om regisseur te worden? Bekijk dan zeker mijn volgende vlog voor verdere details!
Heb je vragen of wil je over een bepaalde topic nog meer te weten komen? Aarzel dan niet om mij te contacteren!